آنالیز سئو به زبان ساده

سئو چیست؟ معرفی سئو و بهینه سازی سایت به زبان ساده ویرگول

سئو در گذشته به انتخاب یک کلمه کلیدی و تکرار چندباره آن در قسمت‌های محدودی از محتوا محدود می‎‌شد. اما در سئوی موجودیت‌محور، باید به شیوه‌های مختلف، سرنخ‌هایی را درباره موضوع محتوا به گوگل بدهید.آموزش Entity در سئو، شامل چندین تکنیک‌ است که در ادامه آن‌ها را می‌بینید. گوگل برای معناشناسی و پیدا کردن انتیتی‌ها، از فناوری پردازش زبان طبیعی یا Natural Language Processing (NLP) کمک می‌گیرد. در واقع این الگوریتم، اطلاعات معنی‌داری را از داده‌های بدون ساختار استخراج ‎می‌کند. در این مسیر از نالج گراف گوگل هم کمک می‌گیرد تا در نهایت وجود انتیتی‌ها و ارتباطشان را در یک محتوا درک کند.

طبق این ساختار که برای بخش مقالات سایتمان مشخص کرده‌ایم؛ گوگل و کاربران متوجه می شوند هر صفحه‌ای که بعد از seo-blog قرار بگیرد یک صفحه با محتوای آموزشی (پست وبلاگی) است. این بخش یکی از شاه‌کلیدهای سئو است و تاثیر بسیار زیادی در رتبه سایت دارد. البته این بدان معنا نیست که سایت‌‌های تازه تاسیس کلمات کلیدی کوتاه را رها کنند و برنامه‌ای برای آن‌ها نداشته باشند. اتفاقا ساخت صفحه برای کلمات کلیدی رقابتی در همان اوایل کار باید انجام شود. منظورم این است فعلا توقعی برای کسب رتبه و دریافت ترافیک از این کلمات نداشته باشند.

با یادگیری سئو به راحتی می توانید کسب و کار خودتان را رشد دهید و یک کانال بازاریابی مهم برای کسب و کار خودتان داشته باشید. همچنین در صورتی که علاقمند به مسیر شغلی سئو باشید می توانید در این حوزه پیشرفت کنید. «پاسخ‌های ویژه» (Featured Snippet) می‌توانند به میزان قابل‌توجهی ترافیک طبیعی وب‌سایت را افزایش دهند. سوال مهم در این مرحله این است که معماری وب‌سایت باید چگونه به نظر برسد؟ پاسخ چندان دشوار نیست. تصویر زیر نمونه‌ای از «طراحی عمیق» (Deep Site Structure) در وب‌سایت‌ها را نشان می‌دهد. با تنظیم این گزارش روی ۶ تا ۸ ماه گذشته، می‌توانید روند کاهش یا افزایش ترافیک طبیعی وب‌سایت را نیز در نمودار مشاهده کنید.

در ادامه می‌خواهم تعدادی از تگ‌های زبان HTML که در سئو نویسی مهم هستند را توضیح دهم. لینک در سئو بسیار مهم است و هر صفحه وب که لینک بیشتری دارد اعتبار بالاتری دارد. SEM مخفف Search Engine Marketing و به معنای بازاریابی موتورهای جستجو است. دقت کنید که در این تعاریف از سئو، سه نکته بسیار حائز اهمیت است و باید به آن‌ها توجه کنید. هزینه نهایی کل سئو سایت در بازه زمانی یکسال 150 میلیون تومان شده است. با این هزینه احتمالا در بازار تهران که هیچ در نقاط معمولی تهران هم شاید نتوانید مغازه تاسیس کنید.

قوانین سئو به زبان ساده الگوریتم هایی هستند که براساس آن ها گوگل به سایت شما امتیاز می دهد و براساس امتیازی که کسب کردید، گوگل به شما رتبه و جایگاه می دهد. موتورهای جستجو، مخصوصاً گوگل به سایت‌هایی پاداش می‌دهند که تجربه‌ای روان و لذت‌بخش برای کاربر ایجاد می‌کنند. ساخت محتوای مطابق با سرچ اینتنت (Search Intent) یا هدف جستجوی مخاطب به درک نیاز کاربران وابسته است. اهمیت بهینه‌سازی هنگام فعالیت در حوزه‌های پررقابت به وضوح دیده می‌شود. هدف روش های سئو این است که هنگام جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو، این موتورها رتبه‌ی بهتری را به مقاله‌ها و محتوای یک سایت اختصاص دهند. یکی از کاربردهای سئو ارائه اطلاعات بهتر، سریعتر، دقیق تر و دقیق تر به کاربران است.

با مطالعه داکیومنت‌های رسمی و آموزشی گوگل، میزان اشتباه رایج به حداقل می‌رسند. معمولاً خطاها به‌خاطر میل به کسب نتایج فوری رخ می‌دهند و همه زحمات را بر باد می‌دهند. امکان گشت‌وگذار سریع و بی‌وقفه درون سایت همراه با محتوایی که مخاطب را در صفحه نگه دارد، حاکی از UX مناسب هستند. در سمت مقابل نیز اگر سایت کند یا پر از ارور باشد، کاربر صفحه را به‌سرعت می‌بندد. سئو محلی یا Local SEO با هدف افزایش میزان رؤیت سایت برای جستجوهای مبتنی بر لوکیشن انجام می‌شود. کسب‌وکارهایی که به مشتریان یک منطقه جغرافیایی خاص وابسته‌اند، لوکال سئو را در دستور کارشان قرار می‌دهند.

یادگیری اینکه سئو چیست یک پروسه طولانی مدت است اما در این بخش از مقاله ما قصد داریم تا مراحل یادگیری سئو را به طور مختصر و کوتاه با شما بررسی کنیم. برای مورد اول پیشنهاد می‌کنیم که برای کسب اعتماد بنفس، پس از آموزش حرفه‌ای و درست به صورت موقت در شرکت‌های مرتبط با سئو با حقوق کم شروع به فعالیت کنید. درطول این مدت با آشنایی و تسلط برای رفع چالش‌های موجود، اعتماد بنفس لازم برای گرفتن پروژه را بدست خواهید آورد. در واقع به جز سئو، اثرگذاری باقی روش‌های بازاریابی به صورت موقت و کوتاه مدت است و برای بدست آوردن نتیجه دلخواه می‌بایست به طور مداوم کنترل و زیرنظر گرفته شود. ولی سئو اثری بلند مدت دارد و همچنین هزینه و وقت کمتری را نسبت به سایر روش‌های بازاریابی به خود اختصاص می‌دهد.

برای مثال اگر کلمات «آب» و «رودخانه» را در محتوا بگنجانید، گوگل به سمت آب در طبیعت می‌رود و نه آب معدنی یا آشامیدنی. برای اطلاع از آخرین الگوریتم های گوگل و تغییراتی که در نسخه‌های قبلی الگوریتم‌ها ایجاد شده‌است، می‌توانید به سمینارهای رسمی گوگل و همچنین صفحه‌ی گوگل ویژه‌ی توسعه دهندگان وب مراجعه نمایید. در یکی از بخش‌های قبل به تأثیر هوش مصنوعی در انجام تسک‌های سئو اشاره کردیم. فناوری هوش مصنوعی حالا به‌خاطر ادغام با موتورهای جستجو به یکی از داغ‌ترین ترندهای حوزه تبدیل شده است. عدم نظارت روی فرایندها و بی‌تفاوتی نسبت به داده‌های عملکردی، یک اشتباه مهلک است.

به علت راحتی کار با CMS ها و رایگان بودن آن‌ها، امروزه اغلب سایت‌ها با استفاده از CMS ها ساخته می‌شوند. البته دریافت لینک از سایتی که در زمینه فعالیت شما کار میکند تاثیر بسیار بیشتری نسبت به سایت هایی دارند که هیچ ارتباطی با سایت شما ندارد. در واقع بک لینک ها به گوگل این پیغام را می دهد که سایت شما در بین دیگر سایت ها معتبر و قابل اعتماد می باشد. پس از این استدلال می توان نتیجه گرفت احتمالا هرچقدر تعداد بکلینک ها و سایت هایی که به شما لینک میدهند قدرتمندتر باشند، پس تاثیر گذاری بیشتری هم خواهند داشت. همچنین ارجاع مخاطبان از سوشیال مدیاها به سایت به روش های گوناگون باعث اعتبار سایت نزد گوگل می شود. دومین منبع اینکه درک کنید سئو چیست، بلاگ‌های سرویس دهنده خدمات سئو هستند که شامل بلاگ yoast، بلاگ Moz، searchengineland و backlinko می‌باشند.

(مثل کتگوری، تگ، جستجو و چیزهایی مثل این) و البته هیچ کدام از نتایج مربوط به یک مقاله آموزشی نیست. فرض کنید برای دفتر کار خود نیاز به یک کامپیوتر دارید و می‌خواهید به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهید. در نقشه سایت فقط آدرس صفحاتی قرار می‌گیرد که از نظر سئو برای ما مهم است و می‌خواهیم توسط گوگل ایندکس شوند. درست است که محتوای تکراری به سئو آسیب می‌رساند اما وجود تعدادی محتوای تکراری در وب‌سایت‌ها عادی است. محتوای تکراری به محتوایی اشاره دارد که درون یک وب‌سایت یا در چند وب‌سایت یا کاملاً شبیه هستند یا به طور قابل ملاحظه‌ای مشابه هستند.

در واقع، سئو و PPC مکمل یکدیگر هستند و هیچ‌کدام به تنهایی کامل نیستند. بهترین استراتژی برای کسب‌وکارها این است که تا جایی که بودجه‌شان اجازه می‌دهد، از هر دو روش استفاده کنند تا به حداکثر تأثیر در بازاریابی دیجیتال دست یابند. همواره یک سری از قوانین و الگوریتم‌های گوگل هستند که متخصصان این امر آنها را جمع‌آوری کرده و بعد از آزمون و خطا، توانسته‌اند از گوگل تایید بگیرند. بنابراین بهتر است که شما نیز این قوانین را آموزش دیده و آنها را پیاده‌سازی کنید؛ سپس می‌توانید دانش خود را بروز نمایید. در کنار شناخت اینکه سئو چیست، راز اصلی سئو که ممکن است از آن بی‌خبر باشید آن‌قدرها پیچیده نیست و به‌راحتی قادر به انجام آن هستید.

خدمات سئو پیشرفته توسط طراحان حرفه‌ای سایت و متخصصان سئو، روی تمام سایت‌های خدماتی و… اعمال می‌شوند. بهینه‌ سازی، سایت موردنظر را به عنوان محبوب‌ترین منبع اطلاعاتی و خدماتی برای کاربران آن تبدیل می‌کند. سایت‌های که بدون درنظر گرفتن خدمات سئو، طراحی و ارائه شده‌اند، قابلیت بهینه‌سازی با موارد تعریف شده سئو را دارند. بنابراین امکان ارتقای رتبه و اعتبار سایت با یک مدیریت هوشمند بر مبنای سئو انجام شدنی است. خریدن دامنه‌های قدیمی متناسب با کلمات کلیدی درنظر گرفته شده، می‌تواند از تکنیک‌های مهم در این زمینه باشد. به گونه‌ای که با ارائه متنی از مطلب موجود در صفحه در شبکه‌های اجتماعی، می‌توان افراد را دعوت به مطالعه محتوا در سایت نمود.

مثلا اگر یک سایت در زمینه فروش عسل دارید و می‌دانید که مردم خیلی در مورد تشخیص عسل اصلی از تقلبی سوال دارند بیشتر در ایستگاه دوم متمرکز می‌شوید که در مورد فاز آموزشی است. برای آشنایی بیشتر با تحقیق کلمات کلیدی می‌توانید روی دکمه زیر کلیک کنید و از بخش مخصوص آن استفاده کنید. اما از آنجا که در ۹۹٪ اوقات واژه سئو برای سایت استفاده می‌شود؛ سئو مساوی شده است با بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو. از آن دسته از سئوالاتی که برای هر متخصصی سئو می تواند یک چالش باشد، اعلام هزینه سئو می باشد. یکی از راه های افزایش اعتبار نزد گوگل، دریافت لینک از سایت های  معتبر دیگر می باشد، حال اگر این سایت ها در زمینه فعالیت شما هم باشند که چه بهتر.

اگر متوجه شوید که بخش زیادی از مخاطبان شما از طریق موبایل به سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند، باید مطمئن شوید که سایت شما برای دستگاه‌های موبایل بهینه شده است. هدف از آنالیز سایت، بهبود عملکرد وب‌سایت از طریق شناسایی نقاط قوت و ضعف آن است. این کار به شما کمک می‌کند تا وب‌سایت خود را بهینه‌سازی کنید و به اهدافی مانند افزایش ترافیک، بهبود تجربه کاربری و افزایش نرخ تبدیل دست یابید. در این مقاله، شما با اصول و مبانی سئو، تکنیک های سئو on-page و off-page، و ابزارهای سئو آشنا خواهید شد. با مطالعه این مقاله، شما می توانید به تنهایی وب سایت خود را بهینه سازی کنید و رتبه خود را در نتایج جستجو ارتقا دهید.

امنیت و ایمنی اطلاعات کاربر از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی سایت محسوب می‌شود. اگر گوگل متوجه شود که وبسایت امنیت کامل کاربر را تامین نمی‌کند، به هیچ عنوان رتبه و جایگاه خاصی به سایت اختصاص نمی‌دهد. به کلیه اقدامات فنی که جهت بهینه‌سازی و افزایش رتبه درون سایت انجام می‌گیرد، سئو تکنیکال یا سئو فنی می‌گویند. سئو تکنیکال شامل فعالیت‌هایی همچون بهینه‌سازی کدهای سایت، بهبود سرعت صفحات و بارگذاری، ریسپانیو و موبایل فرندلی،… می‌گردد. این موضوع را درنظر داشته باشید، زمانی که از سئو و بهینه‌سازی سایت صحبت می‌شود، دقیقا به نتایج ارگانیک اشاره می‌کنیم. به عبارت دیگر، سئو به زبان ساده یعنی بدست آوردن جایگاه در نتایج ارگانیک.

طبق آمار مستند گوگل که در تصویر زیر مشخص است، هرچه تعداد کاراکترهای یک صفحه کمتر باشد، جایگاه و رتبه بهتری به آن اختصاص داده خواهدشد. نقشه سایت در وب‌سایت‌هایی که محتوا و صفحات زیادی دارند، کمک می‌کند تا صفحات زودتر کرال و ایندکس گردد. شاید برای شما هم جالب باشد، سوشال سیگنال یا سیگنال شبکه اجتماعی یکی از نوین‌ترین شیوه‌های جلب ترافیک سایت است. شبکه‌های اجتماعی به طور مستقیم روی سئو سایت تاثیر نمی‌گذارد، اما سبب می‌گردد تا کسب و کار شما در معرض دید قرار بگیرید و به نوعی به برندینگ شما کمک شایانی خواهد کرد. سئو داخلی شامل مواردی همچون کم کردن حجم تصاویر، لینک‌سازی بین صفحات، بهینه‌سازی مقالات و عناوین،… می‌شود. معماری و ساختار سئو سایت به طریقه دسته‌بندی و سازماندهی صفحات اشاره دارد.

بهتر است کلمه کلیدی اصلی را در ابتدای آن بیاورید تا سریعاً موضوع صفحه مشخص شود. این نکته در عنوان سئو (متا تایتل) هم مهم است و می‌تواند باعث جذب کلیک‌های بیشتر شود. لینک‌سازی داخلی (internal link) باید بین صفحاتی انجام شود که موضوع آن‌ها به‌نوعی یک انتیتی برای یکدیگر محسوب می‌شود. بنابراین هرگز از صفحات داخلی به‌صورت تصادفی یا بدون هدف به یکدیگر لینک ندهید. به‌این‌ترتیب، یک شبکه منسجم و مرتبط از اطلاعات را برای کاربران و موتورهای جستجو می‌سازید.

به عبارت دیگر، مانند یک نقشه راه برای رسیدن به موفقیت در فضای آنلاین عمل می‌کند و به شما کمک می‌کند تا در مسیر رقابت باقی بمانید و به اهداف خود دست یابید. علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد. برای بررسی این جریمه‌ها کافی‌ست در سرچ کنسول گوگل به «گزارش امنیت و اقدامات دستی» (Security and Manual Actions) بروید و از بخش Manual Actions وضع موجود را بررسی کنید. در بخش دوم گزارش نیز می‌توانید پیوند یکتای صفحات و علت عدم نمایه‌گذاری آن‌ها را مشاهده کنید. در «گزارش نمایه‌گذاری» (Index Report) بخش Pages می‌توانید فهرستی از صفحاتی را ببینید که به‌دلایلی نتوانسته‌اند در فهرست گوگل ذخیره شوند. تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گروه دیجیتال مارکتینگ بیزون می باشد.

این قوانین به بهبود رتبه و دیده شدن سایت در نتایج جستجوی ارگانیک کمک می‌کنند. با اجرای اصولی سئو، وب‌سایت شما هنگام جستجوی مخاطبان هدف در نتایج برتر گوگل قرار می‌گیرد و به‌طور طبیعی ترافیک را افزایش می‌دهد. در نتیجه، سئو می‌تواند چشمگیری در افزایش فروش، تقویت برندینگ و شناخته شدن برند شما داشته باشد. میزان تاثیرگذاری رفتار کاربران بر سئو سایت یکی از مهم‌ترین مواردی که گوگل در زمان امتیازدهی و رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها به آن توجه می‌کند، نحوه رفتار کاربران است. پس با یک سئو داخلی خوب و کمک از سئو خارجی می‌توانید تاثیرگذاری بر مخاطب هدف را افزایش دهید.

آموزش سئو فرآیند یادگیری و آموزش بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. این حوزه شامل درک نحوه کار موتورهای جستجو، شناسایی مخاطبان هدف و کلمات کلیدی، بهینه سازی محتوای وب سایت و بهبود رتبه سایت در صفحات نتایج جستجو است. این آموزش را می‌توان از طریق دوره‌های آنلاین، کارگاه‌ها، سمینارها یا به صورت خودآموز با استفاده از منابعی مانند وبلاگ‌ها، فیلم‌های آموزشی و کتاب‌های الکترونیکی دریافت کرد. در قسمت بالا اینکه سئو چیست به زبان ساده و بدون پیچیدگی را توضیح دادیم. حال، فرایند بهینه‌سازی موتورهای جستجو شامل مجموعه‌ای از اقدامات است که برای بهبود رتبه سایت توسط متخصص سئو در نتایج جستجو انجام می‌شود.

حالا می‌خواهم به مواردی بپردازم که اطلاعات شما را در حوزه سئو تکمیل‌تر کند. در بخش settings هم می‌توانید گزارش‌های زیادی را مشاهده کنید و البته چند کار هم انجام دهید. کار دیگر کلادفلیر؛ محافظت از وب‌سایت در برابر حملات مخرب مانند ddos است. افزونه فول اسکیما مخصوص تولید ستاره و FAQ برای تمام صفحات سایت وردپرسی است. یواست سئو یکی از معروف‌ترین ابزارهای سئو برای سایت‌های وردپرسی است. بنابراین تعدادی از ابزارها و پلتفرم‌های نرم‌افزاری سئو؛ معیارهای مرجع خود را ارائه کرده‌اند که در ادامه به چند مورد پرداخته‌ام.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری